Home » Blog » Samovrednovanje zasnovano na standardima kvaliteta rada

 
 

Samovrednovanje zasnovano na standardima kvaliteta rada

 

Vesti iz naše škole »

Izveštaj o kreativnoj radionici Pokaži ljubav – Za mesto gde se rađaju naša srca

Školu ne čini samo sticanje znanja već kroz lepe kreativne trenutke i gajenje vrlina. Jednu od pauza u savladavanju gradiva i svega što se od maturanata zahteva...

 
Aktivnosti Pedijatrijske sekcije

Aktivnosti Pedijatrijske sekcije

U decembru Pedijatrijska sekcija ima puno aktivnosti na zadovoljstvo učenika i naravno njihovih profesora. U utorak 5. decembra u prostorijama Udruženja dijabetičara...

 
Međunarodni dan osoba sa invaliditetom

Međunarodni dan osoba sa invaliditetom

U celom svetu se 3. decembra obeležava Međunarodni dan osoba sa invaliditetom. Tim povodom su učenici Medicinske škole i članovi Pedijatrijske sekcije izveli...

 
1. decembar Svetski dan borbe protiv HIVa

1. decembar Svetski dan borbe protiv HIVa

Danas je Pedijatrijska sekcija u okviru “16 dana aktivizma” i kalendara javnog zdravlja, imala svoju aktivnost obeležavanje 1. decembra Svetskog dana...

 
“16 dana aktivizma protiv nasilja nad zenama”

“16 dana aktivizma protiv nasilja nad zenama”

“16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama” je globalna, svetska kampanja koju obeležava 1,700 organizacija u preko 100 država sveta. Kampanja počinje...

 
 

Samovrednovanje se više ne vrši na osnovu Priručnika za samovrednovanje i vrednovanje rada škola, već na osnovu propisanih STANDARDA KVALITETA RADA OBRAZOVNO-VASPITNIH USTANOVA.
Posebno obratite pažnju na standarde u kojima se eksplicitno definiše važnost samovrednovanja:
6.4.5. Tim za samovrednovanje kontinuirano ostvaruje samovrednovanje rada škole u skladu sa propisima i potrebama;
7.2.1. Zaposleni na osnovu rezultata samovrednovanja unapređuju profesionalno delovanje.
Međutim, samovrednovanje je proces neophodan za unapređivanje obrazovno-vaspitnog rada u svim domenima.

Polazna osnova za samovrednovanje su Pravilnik o standardima kvaliteta rada obrazovno-vaspitnih ustanova i Standardi kvaliteta rada predškolskih ustanova. U radu mogu da se koriste, kao podrška pri izboru metodologije i instrumenata rada, i: Priručnik za samovrednovanje i vrednovanje rada škole, Vodič za samovrednovanje za ustanove u stručnom obrazovanju, Priručnik za razvoj inkluzivne kulture i dr., ali vrednovanje i izveštaj treba koncipirati prema propisanim standardima u svih sedam oblasti. Ustanove treba da samovrednuju sedam oblasti u petogodišnjem ciklusu.
Godišnji plan samovrednovanja priprema tim za samovrednovanje. Godišnji plan samovrednovanja donosi se na osnovu procene stanja u ustanovi i sastavni je deo godišnjeg plana rada ustanove. U godišnjem planu samovrednovanja definišu se:

  1.  predmet samovrednovanja, odnosno oblast koja će biti vrednovana prema standardima kvaliteta rada ustanove,
  2. predviđene aktivnosti,
  3. vremenska dinamika,
  4. nosioci aktivnosti,
  5. instrumenti i tehnike samovrednovanja,
  6. ishodi i kriterijumi uspeha, odnosno način evaluacije.

Samovrednovanje organizuje i koordinira tim za samovrednovanje. Direktor ustanove imenuje tim na period od godinu dana. Tim za samovrednovanje ima najmanje pet članova i to: predstavnika stručnih organa, saveta roditelja, učeničkog parlamenta i organa upravljanja.Rukovodioca tima za samovrednovanje biraju članovi tima iz svojih redova. U radu tima za samovrednovanje učestvuje i direktor ustanove. Tim za samovrednovanje obezbeđuje uslove za sprovođenje samovrednovanja. Sastav članova tima i plan rada tima za samovrednovanje ugrađuje se u godišnji plan rada. Statutom ustanove treba da budu određeni načini rada, sastavi i nadležnosti svih stručnih organa, pa samim tim i tima za samovrenovanje.

Način rada: Samovrednovanje se vrši na osnovu analize kvaliteta evidencije i pedagoške dokumentacije ustanove, programa obrazovanja i vaspitanja, godišnjeg plana rada i razvojnog plana ustanove, baze podataka u okviru jedinstvenog informacionog sistema prosvete, stručnog usavršavanja, podataka prikupljenih iz istraživanja sprovedenih u ustanove, efekata realizovanih aktivnosti u projektima i drugih izvora, zatim na osnovu praćenja različitih aktivnosti obrazovno-vaspitnog rada, kao i na osnovu razgovora, stručnih diskusija, sastanaka, rezultata sprovedenih anketa i dr..Tim za samovrednovanje prikuplja i obrađuje podatke vezane za predmet samovrednovanja i vrši analizu kvaliteta predmeti samovrednovanja na osnovu obrađenih podataka.

Koraci samovrednovanja – jedan primer (o načinu rada, instrumentima i ostalom dogovora se tim, na osnovu zakonske regulative, shodno autonomiji ustanove):

  1. uspostavljanje dogovora o oblastima samovrednovanja i odgovornostima članova tima;
  2. proučavanje oblasti kvaliteta i dogovor o ciljevima, standardima, indikatorima i nivoima koje treba preispitati;
  3. identifikovanje i prikupljanje dokaza za procenu ostvarenog nivoa određenog standarda u svim indikatorima;
  4. uočavanje jakih i slabih strana,
  5. sastavljanje izveštaja o procesu samovrednovanja;
  6. davanje predloga u vezi sa unapređivanjem uočenih slabosti (akcioni plan), sa definisanjem kriterijuma uspeha;
  7. ugrađivanje akcionog plana u godišnji plan rada ustanove;
  8. realizacija plana,
  9. evaluacija plana,
  10. godišnji izveštaj o samovrednovanju,
  11. definisanje daljih aktivnosti radi neprekidnog unapređivanja kvaliteta rada.

Izveštaj o samovrednovanju na godišnjem nivou direktor podnosi vaspitno-obrazovnom veću, nastavničkom veću, pedagoškom kolegijumu, savetu roditelja i organu upravljanja. Izveštaj sadrži:

  1. opis i procenu ostvarenosti standarda kvaliteta rada ustanove,
  2. predlog mera za unapređivanje kvaliteta rada ustanove i
  3. način praćenja ostvarivanja predloženih mera.

Direktor obezbeđuje način da izveštaj o samovrednovanju u prethodnoj školskoj godini bude dostupan svim zainteresovanim korisnicima.
Na osnovu izveštaja o samovrednovanju u celini, izveštaja o ostvarenosti standarda postignuća i drugih indikatora kvaliteta rada, ustanova donosi razvojni plan. Novi razvojni plan kao polaznu osnovu uzima rezultate samovrednovanja. Školskim programom određuju se aktivnosti i programi koji obezbeđuju ostvarivanje razvojnog plana, a u godišnjem planu rada se sve te aktivnosti operacionalizuju i konkretizuju.

Tekst preuzet sa sajta Školske uprave Čačak, autor članka Danijela Kovačević Mikić.

Comments are closed

Sorry, but you cannot leave a comment for this post.